Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy Libereckého kraje

Mgr. Langer Jiří

  • 10. 03. 2010 16:35

Sdílet článek

 

Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy Libereckého kraje
za školní rok 2008–2009
 

Jde o údaje za předcházející školní rok 2008/2009, v oblasti rozpočtu dokonce jen za finanční rok 2008 - tak je zpracování dat a výroční zprávy nastaveno ve školském zákoně. V rejstříku škol bylo zapsáno celkem 440 škol a školských zařízení, z toho 339 organizací zřizovaly obce, 67 Liberecký kraj a 29 soukromé subjekty (zbývajících 5 zřizuje církev nebo ministerstvo školství).

 

V předškolním vzdělávání je stále patrný nárůst počtu dětí – meziročně o 4,1 % z 12 869 na 13 394. Stále se však nejedná o nárůst, který by s ohledem na celkový demografický vývoj v příslušných věkových skupinách umožňoval kompenzovat pokračující úbytek dětí a žáků. V souvislosti s tímto vývojem docházelo k navyšování kapacity mateřských škol.

 

V základním vzdělávání trvale ubývají žáci, meziročně jde o 3,2 %, což je pro představu 1236 žáků, a to již čtvrtým rokem v obdobném počtu. Tato vlna se postupně přelévá na střední školy. V tomto kontextu lze za pozitivní zprávu považovat skutečnost, že do prvních ročníků letos poprvé přišlo více žáků, než jich ze školy odcházelo v 9. ročníku. Ve všech druzích škol poskytujících základní vzdělávání se vzdělávalo 36 296 žáků.

 

Ve středních školách bez rozdílu zřizovatele se vzdělávalo 22 279 žáků, což představuje nárůst o 380 žáků (o 1,7 %), jde však o nárůst počtu žáků v dálkové formě studia – i když vstup zpravidla již dospělých studentů je z hlediska celoživotního učení pozitivní jev. Z hlediska kategorií středního vzdělání bylo do 1. ročníků oborů středního vzdělání s výučním listem přijato 37,7 % (školní rok 2007/2008: 39,6 %), do oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou kategorie takřka 70 % žáků, z toho v oborech gymnázií 18 % - tak v základních rysech dochází k naplňování předpokladů uvedených v Dlouhodobý záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2008 - a to zejména ve vztahu k zvyšování podílu oborů poskytujících střední vzdělání s maturitní zkouškou, především všeobecného zaměření. Z hlediska oborové struktury jsou na úrovni oborů středního vzdělání s výučním listem významně zastoupeny – oproti průměru České republiky – obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba, Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů, Stavebnictví, geodézie a kartografie a Umění a užité umění, v případě oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou – vedle oborů gymnázií – obory skupin Ekonomika a administrativa, Umění a užité umění a Strojírenství a strojírenská výroba. Vzhledem k očekávaným změnám ve středním vzdělávání pokračovala i v předchozím roce spuštěná kampaň na podporu vzdělávání v technických oborech s názvem TECHyes.info, přičemž v roce 2009 došlo k rozšíření kampaně na podporu odborného vzdělávání obecně, přičemž se podařilo navázat efektivní dialog se zástupci podnikatelské sféry.

 

Ve vyšším odborném vzdělávání máme 712 studentů, tj. o 66 méně než v loňském roce. Roli zde hrají jednak celkově úbytek žáků, jednak větší dostupnost vysokých škol. Co do skladby oborů vedou skupiny ekonomické a administrativní obory, mírný nárůst je u zdravotnických oborů.

 

Se středním vzděláváním jsou spojeny ubytovací služby poskytované domovy mládeže – ubytovaných žáků středních škol ubylo meziročně o 108 žáků a jde o dlouhodobý trend. Celková kapacita zařízení (2772 lužek) je využita na 68 %. Z tohoto hlediska se ukazuje být správným krokem sloučení dvou dosud samostatných domovů mládeže v České Lípě a Železném Brodu s blízkými středními školami v minulém roce.

 

V zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu – dětských domovech – kraj jich zřizuje sedm – ubylo z celkové kapacity 240 míst 24 míst, protože kraj jako zřizovatel v tomto roce dokončil transformaci dětských domovů internátního typu na dětské domovy rodinného typu, tj. s maximálním počtem 8 dětí v jedné rodinné skupině a 6 skupin v zařízení.

 

Jednu z hlavních strategických priorit rozvoje vzdělávání Libereckého kraje představuje rozvoj dalšího vzdělávání poskytovaného především středními školami a sdruženými v rámci sítě místních center celoživotního vzdělávání Centra vzdělanosti Libereckého kraje. Počínající hospodářská krize se promítla v počtu účastníků dalšího vzdělávání – poklesl cca o jednu třetinu méně než v předchozím roce – stejně dalšího vzdělávání se účastnilo celých 4 300 osob, z toho téměř čtvrtina účastníků v rámci rekvalifikačních kurzů.

 

Na zajištění vzdělávání v Libereckém kraji byly poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu v celkové výši 3 303 634 797 Kč, z toho o 3, 11 mld. na přímé náklady na vzdělání, 0,14 mld. v dotacích soukromým školám, 0,39 mld. na rozvojové programy a pokusná ověřování a 0,11 mld. jako investiční dotace na nákup učebních pomůcek. Liberecký kraj poskytl svým zřizovaným příspěvkovým organizacím na provozní neinvestiční výdaje 273 080 mil. Kč, tj. o 7 % více než v předchozím kalendářním roce.

 

Dalšími prostředky, které do oblasti vzdělávání plynuly, se právě od roku 2008 staly prostředky globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Ačkoli se jednalo o první výzvy v celkovém objemu necelých 80 mil. Kč, výrazným způsobem umožňují zkvalitnění vzdělávání, odstraňovat bariéry k rovnému přístupu ke vzdělávání a podpořit další vzdělávání pedagogických pracovníků.

 

Výroční zpráva zahrnuje vedle uvedených i údaje o dalších průřezových oblastech vzdělávání jako je prevence společensky nežádoucího chování, rozvoj komunikačních dovedností v cizích jazycích, využívání ICT, kvalifikaci pedagogických pracovníků a o akcích organizovaných resortem školství, mládeže, tělovýchovy a sportu jako je veletrh vzdělávání EDUCA, soutěž automechaniků AUTOMOBILEUM. Uváděné je doplněno grafy a tabulkami, podrobné tabulky jsou pak přílohou samotné zprávy.

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky