Výstava malíře Karla Janouška Poetika písma potrvá na kraji do 31. října
- 07. 10. 2013 17:19
Krajský úřad Libereckého kraje pořádá od 2. října ve vestibulu – galerii Libereckého kraje, U Jezu, v Liberci výstavu výstavu obrazů Karla Janouška Poetika písma.
Dnes se uskutečnila vernisáž, kterou zahájila PhDr. Hana Maierová, náměstkyně hejtmana LK, úvodní slovo přednesla Mgr. Zuzana Štěpanovičová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Na klavír doprovázel Luboš Jerje.
Výstava je přístupná od 2. - 31. 10., ve všední dny od 8 – 17.00 hod.
MOTTO: Na různých místech světa stojí pomníky neznámých vojínů,
známých osobností, dnes už neznámých politiků,
ale i neblaze známých diktátorů.
Nikde a nikdo doposud nepostavil pomník neznámým objevitelům,
kteří jako první ovládli oheň, objevili užitečnost kola či lodě,
nebo vytvořili písmo.
Tyto objevy se staly součástí dnešního života a naprosto nám zevšedněly.
Neumím postavit všem těmto objevitelům pomník, ale svojí prací
chci vzdát poctu tvůrcům, kteří v minulosti vytvořili písma.
Věnovali nám dar, který umožňuje spojit dobu minulou s přítomností,
je prostředkem na cestě poznání
a umožňuje nám každodenní komunikaci.
S jakým výsledkem se mi daří plnit můj úmysl, posuďte sami.
S úctou Karel Janoušek-
Karel JANOUŠEK
30. 10. 1933 - syn Václava a Alžběty
1939 - 1954 - žák . student . manžel
1954 - 1972 - vojín . otec . zaměstnanec
1972 - 2013 - samostatný výtvarník – mimo jiné autor holubice na Šaldově náměstí v Liberci - stále živý
- stále ženatý
P. S. Budu rád, když vše ještě chvíli zůstane při starém.
Karel JANOUŠEK
* 30. 10. 1933
Výtvarník Karel Janoušek je členem Unie výtvarných umělců České republiky a současně členem Unie výtvarných umělců, oblastního střediska v Hradci Králové. Narodil se 30. října 1933 v Lysé nad Labem. Je absolventem střední umělecko-průmyslové školy a po jejím dokončení nastoupil do zaměstnaneckého poměru v oboru propagace a výstavnictví.
Počátkem 70. let se osamostatnil a věnoval se úpravě komerčních tiskovin, tvorbě značek, piktogramů a spolupráci s architekty. Současně se také zabýval volnou tvorbou, a jelikož písmo, jak on říká, se stalo jeho posedlostí, zaměřil se na výtvarný směr označovaný jako lettrismus. Jedná se o směr, kterému není cizí vášeň ani hravost, přísná geometrie ani narušení jeho tvaru, protože oproti lapidárnímu tahu štětcem, je písmeno plnohodnotným nositelem významu a dává dílu zcela novou formu. Autor rovněž vycházel z poznatku, že tištěné slovo – písmeno, je nejpoužívanější mediální formou sdělení a také je nejtypičtější realitou člověka 20. a dnes již také 21. století. Zaujaly ho japonské idiogramy a jeho snahou bylo zpracovat litery (písmena) v duchu těchto asijských grafém. Postupem času se seznámil s jejich poetikou a tak se mu otevřela cesta ke geometrické abstrakci. Asijské grafémy jsou komponovány do čtvercové plochy a čtverec a jeho symbolika se pro autora staly základním tvarem v jeho tvorbě.
Práce Karla Janouška mají netradiční podobu, není však těžké jim porozumět a pochopit je. Budeme-li naladěni k souzvuku, rozvinou naši fantazii a představivost. Bez vlastního aktivního přístupu k podstatě díla však nepronikneme. Jednotlivé práce jsou mnohdy založeny na vtipném nápadu, který využívá myšlenkovou i výtvarnou zkratku, symboliku barevnou i významovou, lapidární sdělení je oproštěno od dekorativních detailů. Autor zpracovává optický tvar písmen do nejrůznějších variací a podob a znovu je přetváří do nových celků. Nedílnou součástí díla je jeho název, který je klíčem k dešifrování jeho obsahu. Tím, že se název stal součástí díla, zúročil Karel Janoušek svoje poznání o poetičnosti japonských grafém, a tak se snaží přiblížit divákům také poetičnost latinkových liter.
Autorovým úsilím po dobu celé jeho tvorby bylo vyjádřit svoji myšlenku co nejjednodušší formou. Tato snaha se projevuje v jeho novějších dílech, kdy s minimálními prostředky dosahuje maximálního účinku. Pomocí linií, kružnic, diagonál, a základních geometrických tvarů uvolňuje svoji fantazii a dokazuje nám, že hodnota díla nemusí spočívat v jeho bohaté popisnosti.
Karel Janoušek zde předkládá výsledek svého snažení. Jeho tvorba je svébytným a hlavně původním příspěvkem českému lettrismu. Předností jeho prací je to, že nám autor sděluje srozumitelnou myšlenku, vyjádřenou kultivovanou, průzračně jasnou malířskou a kompoziční formou. Pokuste se vniknout do písmových rébusů a možná i Vy sami objevíte svůj vlastní a naprosto odlišný pojem ukrytý v symbolice obrazu.
Zpracováno podle úvodního slova Dr. Tomáše Rybičky, ředitele Galerie moderního umění v Hradci Králové.