Svítíme žlutě! Největší veletrh škol a firem EDUCA WEEK LIBEREC. Probíhá od 6. 10. do 12. 10. 2025. Program je sestavený tak, aby zaujal odbornou i laickou veřejnost. Rodiče i učitele. Personalisty i manažery.
Smluvní přepravní podmínky IDOL a další dotazy
- 02. 09. 2025 13:24
- 106/1999
Předmět žádosti: žadatel požadoval bližší informace vztahující se k veřejné linkové dopravě, na které KÚ LK zaslal následující dotazy.
Podle § 6 odst. 1 zákon č. 106/1999 Sb. „pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace, zejména odkaz na internetovou stránku, kde se informace nachází“.
- Aktuálně platné znění Smluvních přepravních podmínek a Tarifních podmínek IDOL – včetně data účinnosti poslední verze. Zároveň prosím o poskytnutí případných metodických pokynů, interních sdělení či instrukcí objednatele dopravcům/řidičům týkajících se přepravy zvířat (zejména definice „uzavřená schrána/přepravka“ a požadavku na náhubek).
Odpověď:
Informace veřejně dostupná na www.iidol.cz, konkrétněji na https://www.iidol.cz/verejna-doprava/integrovana-doprava/tarify-a-smluvni-prepravni-podminky-idol/. Součástí dokumentů je i informace o platnosti. Metodický pokyn nebo školení dopravců není prováděno. Povinnost znalosti aktuálně platného SPP IDOL a Tarifu IDOL vychází z plnění smluvního vztahu.
- Konkrétní ustanovení (článek/odstavec) přepravních nebo tarifních podmínek, která určují:
a) zda pes přepravovaný v brašně/tašce (schráně) musí mít náhubek,
b) kdy a v jaké výši se platí jízdné za psa, a zda se pes v uzavřené schráně přepravuje bezplatně.
Pokud k této věci existuje sjednocující výklad/stanovisko kraje pro dopravce, žádám o jeho kopii.
Odpověď:
Ad 2a) Informace veřejně dostupná v SPP IDOL-článek 13, konkrétně odstavce 13.3 a 13.4.
Ad 2b) Informace veřejně dostupná v SPP IDOL-článek 13, konkrétně odstavec 13.3. v souvislosti se splněním podmínek v článku 11.
Informace o výši jízdného veřejně dostupná v Tarifu IDOL-článek 27, tabulka 27.3.
Sjednocující výklad či stanovisko není vydáváno. Povinnost znalosti aktuálně platného SPP IDOL a Tarifu IDOL vychází z plnění smluvního vztahu.
- Způsob zveřejnění přepravních a tarifních podmínek v Turnově – uveďte prosím konkrétní místa, kde jsou podmínky fyzicky k dispozici cestujícím (např. nádražní budova, vitríny/označníky, infocentrum) a kdo je za jejich vyvěšení odpovědný. Pokud v Turnově nejsou vyvěšeny, žádám o sdělení této skutečnosti.
Odpověď:
Kontaktní místo v Turnově, kategorie A, tj. komplexní úroveň služeb IDOL včetně informací, je na základě povinnosti dopravce BusLine LK s.r.o. zajištěna na adrese Turistické informační centrum, náměstí Českého ráje 26, Turnov 511 01. Informace o kontaktu a provozní době je veřejně dostupná https://www.iidol.cz/verejna-doprava/kontakty/kontaktni-mista/#panel-14.
Mimo to, lze veškeré informace o znění SPP a Tarifu IDOL najít na veřejně dostupném online přístupu https://www.iidol.cz/verejna-doprava/integrovana-doprava/tarify-a-smluvni-prepravni-podminky-idol/ .
- Přesah do Královéhradeckého kraje (KHK): U linek objednávaných Libereckým krajem a odbavovaných v IDOL, které zajíždějí na území KHK, platí pro přepravu psů stejné smluvní a tarifní podmínky IDOL? Pokud ne, uveďte pro které linky a jaké podmínky se použijí (s odkazem na konkrétní dokumenty).
Odpověď:
Pro mezikrajské cesty IDOL/IREDO platí kompletní smluvní přepravní podmínky a jízdné podle tarifu, který byl v místě nástupu zvolen. To platí jak pro jízdné, tak přepravné. Pokud tedy cestující zvolil jízdní doklad IDOL, a je možné jej v dané relaci zakoupit, platí pravidla IDOL. Informace veřejně dostupná na https://www.iidol.cz/verejna-doprava/integrovana-doprava/mezikrajska-doprava/prekryv-idol-a-iredo/.
- Způsob odbavování cestujících v IDOL:
a) Poskytněte, prosím, aktuální pokyny/standardy pro nástup a odbavení (povinnost nástupu předními dveřmi vs. možnost „pípni a jeď“/kontrola ve vozidle).
b) Poskytněte instrukce pro řidiče k cestujícím s již zakoupenou jízdenkou v aplikaci/e-shopu IDOL – má být požadováno opětovné odbavení u řidiče, nebo postačí kontrola platnosti?
c) Pokud existuje harmonogram či projekt zavádění bezkontaktního odbavení (nástup bez interakce s řidičem, validace přes aplikaci/validátor, obdobně jako v PID), prosím o kopii harmonogramu, rozhodnutí či projektových materiálů, popř. o sdělení plánovaného termínu zavedení.
Odpověď:
Všechny informace ke všem písmenům a), b), c) jsou veřejně dostupné na https://www.iidol.cz/verejna-doprava/integrovana-doprava/mezikrajska-doprava/prekryv-idol-a-iredo/.
Ad a) SPP IDOL-článek 14, odstavec 14.8. určuje nástupní dveře do vozidla.
SPP IDOL-článek 7. odstavec 7.13. stanovuje postup při nákupu jízdního dokladu.
SPP IDOL-článek 10. ve všech odstavcích stanovuje postup odbavení platných jízdních dokladů včetně rozlišení specifických postupů podle typu dopravy.
Pokud má žadatel pod pojmem „pípni a jeď“ na mysli princip odbavení, který je pod tímto produktovým názvem používán v MHD Brno, tak tato forma odbavení v systému IDOL není zavedena.
Ad b) Postup je uveden v SPP IDOL-článek 10. Dotaz se prolíná zejména s odstavci 10.1., 10.2., 10.3. písm. a).
Ad c) V této věci není aktuálně vyvíjena žádná aktivita.
- Kontakty a postup pro stížnosti/reklamace na chování řidičů a nesprávné odbavení (včetně rozdílného výkladu přepravy psů) – uveďte příslušné pracoviště kraje, způsob podání a lhůty pro vyřízení.
Odpověď:
Doporučuejeme řešit prostřednictvím ostatních kontaktním místům nadřazeného Zákaznického centra IDOL/OPUSCARD U Jezu 525/4, 460 01 Liberec.
Kontakt info@korid.cz, způsob podání reklamace písemně, detailní popis události včetně údajů umožňujících identifikaci dopravce, linky spoje a času, dále příloh ofocených jízdních dokladů. Lhůta na vyřízení reklamace je 30 dní.
Z jednotlivých otázek plyne, že se žadatel ptá na metodické pokyny a instrukce vedoucí k výkladu SPP a Tarifu IDOL pro řidiče dopravců. Tato činnost je však prováděna přímo jednotlivými dopravci a koordinátor dopravy tuto činnost neprovádí. Dokumenty SPP IDOL a Tarifu IDOL dostatečně detailně definují povinnosti jak cestujících, tak dopravců při zajišťování služby.