Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.
Nezajištění návaznosti spoje v důsledku dopravní nehody
- 06. 06. 2025 13:02
- 106/1999
Přemět žádosti: žadatel požadoval odpovědi na dotazy týkající se záznamu hovoru s infolinkou IDOL a odpovědnosti za poskytování nepravdivých informací, dále požadoval odpovědi na dotazy týkající se nezajištění návaznosti spoje z důvodu dopravní nehody a následného zpoždění spoje.
KÚ LK předně žadatele upozornil, že dle zákona 106 se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. KÚ LK má povinnost poskytovat informace, které existují, jsou tedy výše uvedeným způsobem zaznamenané. Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, v těchto případech může KÚ LK vydat rozhodnutí o odmítnutí žádosti dle § 2 odst. 4 zákona 106. Přesto nad rámec svých povinností KÚ LK žadateli vyšel vstříc a zaslal následující odpovědi.
- Jakým způsobem je zajištěna dopravní obslužnost osob s průkazem ZTP mezi Prahou a obcí Újezd pod Troskami po 17. hodině večerní? Existuje v systému kraje zajištěné návazné spojení, které tuto potřebu pokrývá?
Odpověď:
Požadované spojení je možné vyhledat na komerčním celorepublikovém vyhledavači IDOS (https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/).
Je možné využít např. tato spojení:
Odjezdy z Prahy do Turnova:
Bus 720/1024 odjezd 17:15 hodin
Vlak R21 1152 odjezd 17:22 hodin
Bus 700/1010 odjezd 17:45 hodin
Bus 230/53 odjezd pátek 18:00 hodin
Odjezd z Turnova do Újezdu pod Troskami
Bus 350/19 odjezd 19:30 hodin
- Jaké konkrétní důvody vedly k nastavení jízdního řádu spoje 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) tak, že poslední spoj odjíždí již v 19:30, a nebyla zohledněna potřeba návratu z hlavního města?
Odpověď:
Jízdní řád linky 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) je stanoven na základě přepravních požadavků mezikrajské dopravy, přičemž zohledňuje frekvenci přepravených cestujících a finanční možnosti obou dotčených krajů. Financování mezikrajských linek je hrazeno z prostředků příslušných krajů, v tomto případě Libereckého a Královéhradeckého kraje. Odjezdy a příjezdy spojů jsou nastavovány s ohledem na dostupnost veřejné dopravy v obou krajích a možnosti koordinace s dalšími linkami. Poslední spoj linky 350 je veden po území Libereckého kraje z Turnova s časem odjezdu ve 22:31 hodin. Vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj o pokračování spoje na svém území neprojevil zájem, končí spoj v Rovensku pod Troskami.
- Existují v rámci IDOL či PID garantované přestupy, pokud jsou spojení uvedena v rámci vyhledávače IDOS? Pokud ne, proč jsou taková spojení vůbec nabízena jako reálná možnost přepravy?
Odpověď:
Návaznosti mezi spoji PID a IDOL jsou nastaveny pouze na vybraných spojích, u kterých jsou garantovány příslušnými organizátory dopravy. Nicméně většina spojení, která jsou vyhledatelná v systému IDOS, není vázána žádnou garancí přestupu. IDOS je komerční vyhledávač spojení, který vyhledává a nabízí dostupná spojení podle jízdních řádů jednotlivých dopravců, avšak nezohledňuje vždy konkrétní provozní realitu, včetně případných omezení a zpoždění. Výsledky vyhledávání proto mohou obsahovat i varianty přepravy, kde návaznosti garantovány nejsou. Je na každém cestujícím, aby při plánování své cesty zvážil všechna případná rizika a plánoval cestu s dostatečnou časovou rezervou, zejména pokud využívá více navazujících spojů v rámci různých systémů integrované dopravy.
- Uvažuje Váš úřad o zavedení večerního spoje do obce Újezd pod Troskami, případně o propojení linek přes Turnov nebo Jičín?
Odpověď:
Poslední spoj linky 350 je veden po území Libereckého kraje z Turnova s časem odjezdu ve 22:31 hodin. Vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj o pokračování spoje na svém území neprojevil zájem, končí spoj v Rovensku pod Troskami.
- Má osoba s průkazem ZTP v případě zmeškání posledního spojení nárok na přístup k obecní noclehárně či krizové pomoci? Pokud ano, jakým způsobem je tento nárok uplatnitelný?
Odpověď:
Držitel průkazu ZTP nemá automatický zákonný nárok na nocleh v obecní noclehárně jen z důvodu zmeškání posledního spojení. Nárok na ubytování v takové situaci není přímo vázán na průkaz ZTP, ale na aktuální krizovou situaci, ve které se člověk nachází. Poskytovatele krizové pomoci dle konkrétní životní situace lze vyhledat např. na https://socialnisluzbylk.cz/.
- Kdo v rámci Libereckého kraje rozhoduje o návaznostech linky IDOL č. 350 na spoj PID 720? A má při rozhodování mapu s hranicí krajů?
Odpověď:
Rozhodování o návaznostech mezi linkou IDOL č. 350 a spojem PID 720 je v pravomoci příslušného orgánu Libereckého kraje, konkrétně odpovědného dopravního koordinátora či oddělení, které spravuje integrovaný dopravní systém. Při rozhodovacím procesu jsou využívány mapové podklady, jež obsahují i oficiální administrativní hranice krajů, aby bylo možno přesně určit jurisdikci a správně sladit jízdní řády jednotlivých dopravních systémů.
- Kdo nese odpovědnost za to, že dne 23. 5. 2025 nebyla zajištěna návaznost mezi PID 720 a IDOL 350, přestože se jednalo o poslední večerní spoj domů pro ZTP osobu?
Odpověď:
Nezajištění návaznosti dne 23. 5. 2025 bylo zapříčiněno dopravní situací na dálnici D10, kdy z důvodu vážné dopravní nehody byla komunikace zcela uzavřena. Z tohoto důvodu byla linková doprava odkláněna na objízdné trasy a docházelo ke zpoždění všech spojů.
- Existuje v kraji krizový mechanismus, nebo je celá koncepce IDOL založena na přístupu: 'Uvidíme, jak to dopadne'?
Odpověď:
Koncepce provozu systému IDOL není založena na pasivním přístupu „uvidíme, jak to dopadne“, nýbrž na systematickém řízení, predikci a řešení případných provozních komplikací. Avšak není možná garance nad rámec nastavených limitů.
- Má cestující, který zmešká poslední spoj kvůli systémové chybě, nárok na taxi? Pokud ano, kde si může stáhnout formulář?
Odpověď:
Podle platných tarifních a provozních podmínek integrovaného dopravního systému Libereckého kraje není cestujícímu, který zmešká poslední spoj, automaticky poskytována náhradní doprava ani taxi.
- Kolik cestujících bylo za poslední 3 roky ponecháno v Turnově bez návaznosti kvůli zpoždění PID 720?
Odpověď:
Žádný takový podnět nebo stížnost ze strany cestujících za uvedené období neevidujeme.
- Kdo školí pracovníky infolinky IDOL a jak často se testuje jejich schopnost předstírat, že za nic nemohou?
Odpověď:
Pracovníci infolinky systému IDOL jsou pravidelně školeni prostřednictvím interních školících programů, které vycházejí z aktuálních provozních směrnic a standardů kvality.
- V jakém rozsahu Liberecký kraj zajišťuje dopravu do obcí jiného kraje, a kolik je třeba připlatit, abychom si mohli zaplatit 3 večerní spoje týdně do Újezdu pod Troskami?
Odpověď:
Liberecký kraj standardně zajišťuje veřejnou linkovou dopravu především v rámci svého území. Zajištění spojení do obcí mimo území Libereckého kraje, tedy například na území Královéhradeckého kraje, je možné pouze na základě dohody a objednávky mezi oběma kraji. Rozsah takové dopravy je pak předmětem vzájemného projednání a koordinace, přičemž hlavním objednatelem spojů na území jiného kraje by měl být příslušný sousední kraj.
V případě zájmu o zajištění konkrétních večerních spojů do obce Újezd pod Troskami (3 večerní spoje týdně) se doporučujeme obrátit na Královéhradecký kraj, který může posoudit možnost rozšíření objednávky veřejné dopravy na svém území a případně se obrátit na Liberecký kraj s návrhem spolupráce. Výši případného finančního příspěvku za zajištění konkrétní dopravní obslužnosti lze stanovit až na základě konkrétní specifikace požadované dopravy (trasa, jízdní doba, provozní dny, typ vozidla apod.) a po vzájemné dohodě mezi objednateli dopravy. Bez těchto údajů nelze náklady přesně vyčíslit.
- Poskytnutí přepisu nebo záznamu hovoru s infolinkou IDOL ze dne 23. 5. 2025 (mezi 18:10 a 18:30), který má být dle veřejně dostupných informací nahráván.
Odpověď:
Požadovaný záznam byl žadateli poskytnut přílohou č. 1.
- Informaci, kdo byl operátorem na lince v uvedený čas a jaké má vzdělání a proškolení v oblasti krizové komunikace a právní odpovědnosti.
Odpověď:
Operátorkou na infolince byla službu konající dispečerka Centrálního dispečinku IDOL. Jedná se o dlouholetou a zkušenou zaměstnankyni v dopravě, která je pravidelně proškolována.
- Metodické pokyny nebo předpisy, kterými se dispečeři IDOL řídí při odpovědích na dotazy ohledně náhradní dopravy, krizového zajištění nebo odpovědnosti kraje.
Odpověď:
Požadované je přílohou č. 2 Manuálu Centrálního dispečinku.
- Konkrétní ustanovení zákonů, na základě, kterých má kraj povinnost zajistit (nebo nemá) náhradní přepravu, pokud dojde ke zmeškání posledního spoje.
Odpověď:
V českém právním řádu neexistuje konkrétní ustanovení, které by krajům ukládalo povinnost zajistit náhradní přepravu (např. taxi) pro cestující, kteří zmeškali poslední spoj.
- Kdo odpovídá za to, že veřejnosti jsou poskytovány nepřesné nebo mlhavé informace ve chvílích, kdy jde o důstojnost a přežití osoby se ZTP statusem.
Odpověď:
Na základě dostupných informací nebylo poskytnutí klamavé informace zjištěno.
- Jaký dohled má kraj nad obsahem sdělovaným infolinkou IDOL a jaká opatření jsou přijímána v případě pochybení.
Odpověď:
Každý hovor je zaznamenávám audio záznamem a evidován v Hlášení dispečera. V případě zjištění pochybení by byla opatření realizována s ohledem na konkrétní situaci a zjištěný problém.
- Zda kraj aktivně kontroluje, jaké informace jsou poskytovány veřejnosti v mimořádných situacích a jak se vyhodnocují zpětně události jako tato.
Odpověď:
Pracovníci infolinky systému IDOL jsou pravidelně školeni prostřednictvím interních školících programů, které vycházejí z aktuálních provozních směrnic a standardů kvality. Každý hovor je zaznamenávám audio záznamem a evidován v Hlášení dispečera. V případě mimořádných či sporných situací jsou audiozáznamy a hlášení použity jako důkazní prostředek k vyhodnocení konkrétní situace. V případě zjištění pochybení by byla opatření realizována s ohledem na konkrétní situaci a zjištěný problém.
Přílohy ke stažení
- Priloha 2 Manual CED (.doc)38 kB06. 06. 2025 13:13