Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Koukněte se na Liberec a okolí z výšky. Přijďte na vyhlídku! Od pondělí 5. 5. je otevřena vyhlídka na střeše budovy krajského úřadu, a to každý pracovní den od 8:00 hodin. V pondělí a středu do 16:30, v úterý a čtvrtek do 15:30 a v pátek do 14:00.

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Nezajištění návaznosti spoje v důsledku dopravní nehody

Ing. Kateřina Jandlová

odborný zaměstnanec právního oddělení

  • 06. 06. 2025 13:02
  • 106/1999

Sdílet článek

Přemět žádosti: žadatel požadoval odpovědi na dotazy týkající se záznamu hovoru s infolinkou IDOL a odpovědnosti za poskytování nepravdivých informací, dále požadoval odpovědi na dotazy týkající se nezajištění návaznosti spoje z důvodu dopravní nehody a následného zpoždění spoje.

KÚ LK předně žadatele upozornil, že dle zákona 106 se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. KÚ LK má povinnost poskytovat informace, které existují, jsou tedy výše uvedeným způsobem zaznamenané. Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, v těchto případech může KÚ LK vydat rozhodnutí o odmítnutí žádosti dle § 2 odst. 4 zákona 106. Přesto nad rámec svých povinností KÚ LK žadateli vyšel vstříc a zaslal následující odpovědi.

  1. Jakým způsobem je zajištěna dopravní obslužnost osob s průkazem ZTP mezi Prahou a obcí Újezd pod Troskami po 17. hodině večerní? Existuje v systému kraje zajištěné návazné spojení, které tuto potřebu pokrývá?

Odpověď:

Požadované spojení je možné vyhledat na komerčním celorepublikovém vyhledavači IDOS (https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/).

Je možné využít např. tato spojení:

Odjezdy z Prahy do Turnova:

Bus 720/1024 odjezd 17:15 hodin

Vlak R21 1152 odjezd 17:22 hodin

Bus 700/1010 odjezd 17:45 hodin

Bus 230/53 odjezd pátek 18:00 hodin

Odjezd z Turnova do Újezdu pod Troskami

Bus 350/19 odjezd 19:30 hodin

  1. Jaké konkrétní důvody vedly k nastavení jízdního řádu spoje 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) tak, že poslední spoj odjíždí již v 19:30, a nebyla zohledněna potřeba návratu z hlavního města?

Odpověď:

Jízdní řád linky 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) je stanoven na základě přepravních požadavků mezikrajské dopravy, přičemž zohledňuje frekvenci přepravených cestujících a finanční možnosti obou dotčených krajů. Financování mezikrajských linek je hrazeno z prostředků příslušných krajů, v tomto případě Libereckého a Královéhradeckého kraje. Odjezdy a příjezdy spojů jsou nastavovány s ohledem na dostupnost veřejné dopravy v obou krajích a možnosti koordinace s dalšími linkami. Poslední spoj linky 350 je veden po území Libereckého kraje z Turnova s časem odjezdu ve 22:31 hodin. Vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj o pokračování spoje na svém území neprojevil zájem, končí spoj v Rovensku pod Troskami. 

  1. Existují v rámci IDOL či PID garantované přestupy, pokud jsou spojení uvedena v rámci vyhledávače IDOS? Pokud ne, proč jsou taková spojení vůbec nabízena jako reálná možnost přepravy?

Odpověď:

Návaznosti mezi spoji PID a IDOL jsou nastaveny pouze na vybraných spojích, u kterých jsou garantovány příslušnými organizátory dopravy. Nicméně většina spojení, která jsou vyhledatelná v systému IDOS, není vázána žádnou garancí přestupu. IDOS je komerční vyhledávač spojení, který vyhledává a nabízí dostupná spojení podle jízdních řádů jednotlivých dopravců, avšak nezohledňuje vždy konkrétní provozní realitu, včetně případných omezení a zpoždění. Výsledky vyhledávání proto mohou obsahovat i varianty přepravy, kde návaznosti garantovány nejsou. Je na každém cestujícím, aby při plánování své cesty zvážil všechna případná rizika a plánoval cestu s dostatečnou časovou rezervou, zejména pokud využívá více navazujících spojů v rámci různých systémů integrované dopravy.

  1. Uvažuje Váš úřad o zavedení večerního spoje do obce Újezd pod Troskami, případně o propojení linek přes Turnov nebo Jičín?

Odpověď:

Poslední spoj linky 350 je veden po území Libereckého kraje z Turnova s časem odjezdu ve 22:31 hodin. Vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj o pokračování spoje na svém území neprojevil zájem, končí spoj v Rovensku pod Troskami. 

  1. Má osoba s průkazem ZTP v případě zmeškání posledního spojení nárok na přístup k obecní noclehárně či krizové pomoci? Pokud ano, jakým způsobem je tento nárok uplatnitelný?

Odpověď:

Držitel průkazu ZTP nemá automatický zákonný nárok na nocleh v obecní noclehárně jen z důvodu zmeškání posledního spojení. Nárok na ubytování v takové situaci není přímo vázán na průkaz ZTP, ale na aktuální krizovou situaci, ve které se člověk nachází. Poskytovatele krizové pomoci dle konkrétní životní situace lze vyhledat např. na https://socialnisluzbylk.cz/.

  1. Kdo v rámci Libereckého kraje rozhoduje o návaznostech linky IDOL č. 350 na spoj PID 720? A má při rozhodování mapu s hranicí krajů?

Odpověď:

Rozhodování o návaznostech mezi linkou IDOL č. 350 a spojem PID 720 je v pravomoci příslušného orgánu Libereckého kraje, konkrétně odpovědného dopravního koordinátora či oddělení, které spravuje integrovaný dopravní systém. Při rozhodovacím procesu jsou využívány mapové podklady, jež obsahují i oficiální administrativní hranice krajů, aby bylo možno přesně určit jurisdikci a správně sladit jízdní řády jednotlivých dopravních systémů.

  1. Kdo nese odpovědnost za to, že dne 23. 5. 2025 nebyla zajištěna návaznost mezi PID 720 a IDOL 350, přestože se jednalo o poslední večerní spoj domů pro ZTP osobu?

Odpověď:

Nezajištění návaznosti dne 23. 5. 2025 bylo zapříčiněno dopravní situací na dálnici D10, kdy z důvodu vážné dopravní nehody byla komunikace zcela uzavřena. Z tohoto důvodu byla linková doprava odkláněna na objízdné trasy a docházelo ke zpoždění všech spojů.

  1. Existuje v kraji krizový mechanismus, nebo je celá koncepce IDOL založena na přístupu: 'Uvidíme, jak to dopadne'?

Odpověď:

Koncepce provozu systému IDOL není založena na pasivním přístupu „uvidíme, jak to dopadne“, nýbrž na systematickém řízení, predikci a řešení případných provozních komplikací. Avšak není možná garance nad rámec nastavených limitů.

  1. Má cestující, který zmešká poslední spoj kvůli systémové chybě, nárok na taxi? Pokud ano, kde si může stáhnout formulář?

Odpověď:

Podle platných tarifních a provozních podmínek integrovaného dopravního systému Libereckého kraje není cestujícímu, který zmešká poslední spoj, automaticky poskytována náhradní doprava ani taxi.

  1. Kolik cestujících bylo za poslední 3 roky ponecháno v Turnově bez návaznosti kvůli zpoždění PID 720?

Odpověď:

Žádný takový podnět nebo stížnost ze strany cestujících za uvedené období neevidujeme.

  1. Kdo školí pracovníky infolinky IDOL a jak často se testuje jejich schopnost předstírat, že za nic nemohou?

Odpověď:

Pracovníci infolinky systému IDOL jsou pravidelně školeni prostřednictvím interních školících programů, které vycházejí z aktuálních provozních směrnic a standardů kvality.

  1. V jakém rozsahu Liberecký kraj zajišťuje dopravu do obcí jiného kraje, a kolik je třeba připlatit, abychom si mohli zaplatit 3 večerní spoje týdně do Újezdu pod Troskami?

Odpověď:

Liberecký kraj standardně zajišťuje veřejnou linkovou dopravu především v rámci svého území. Zajištění spojení do obcí mimo území Libereckého kraje, tedy například na území Královéhradeckého kraje, je možné pouze na základě dohody a objednávky mezi oběma kraji. Rozsah takové dopravy je pak předmětem vzájemného projednání a koordinace, přičemž hlavním objednatelem spojů na území jiného kraje by měl být příslušný sousední kraj.

V případě zájmu o zajištění konkrétních večerních spojů do obce Újezd pod Troskami (3 večerní spoje týdně) se doporučujeme obrátit na Královéhradecký kraj, který může posoudit možnost rozšíření objednávky veřejné dopravy na svém území a případně se obrátit na Liberecký kraj s návrhem spolupráce. Výši případného finančního příspěvku za zajištění konkrétní dopravní obslužnosti lze stanovit až na základě konkrétní specifikace požadované dopravy (trasa, jízdní doba, provozní dny, typ vozidla apod.) a po vzájemné dohodě mezi objednateli dopravy. Bez těchto údajů nelze náklady přesně vyčíslit.

  1. Poskytnutí přepisu nebo záznamu hovoru s infolinkou IDOL ze dne 23. 5. 2025 (mezi 18:10 a 18:30), který má být dle veřejně dostupných informací nahráván.

Odpověď:

Požadovaný záznam byl žadateli poskytnut přílohou č. 1.

  1. Informaci, kdo byl operátorem na lince v uvedený čas a jaké má vzdělání a proškolení v oblasti krizové komunikace a právní odpovědnosti.

Odpověď:

Operátorkou na infolince byla službu konající dispečerka Centrálního dispečinku IDOL. Jedná se o dlouholetou a zkušenou zaměstnankyni v dopravě, která je pravidelně proškolována.

  1. Metodické pokyny nebo předpisy, kterými se dispečeři IDOL řídí při odpovědích na dotazy ohledně náhradní dopravy, krizového zajištění nebo odpovědnosti kraje.

Odpověď:

Požadované je přílohou č. 2 Manuálu Centrálního dispečinku.

  1. Konkrétní ustanovení zákonů, na základě, kterých má kraj povinnost zajistit (nebo nemá) náhradní přepravu, pokud dojde ke zmeškání posledního spoje.

Odpověď:

V českém právním řádu neexistuje konkrétní ustanovení, které by krajům ukládalo povinnost zajistit náhradní přepravu (např. taxi) pro cestující, kteří zmeškali poslední spoj.

  1. Kdo odpovídá za to, že veřejnosti jsou poskytovány nepřesné nebo mlhavé informace ve chvílích, kdy jde o důstojnost a přežití osoby se ZTP statusem.

Odpověď:

Na základě dostupných informací nebylo poskytnutí klamavé informace zjištěno.

  1. Jaký dohled má kraj nad obsahem sdělovaným infolinkou IDOL a jaká opatření jsou přijímána v případě pochybení.

Odpověď:

Každý hovor je zaznamenávám audio záznamem a evidován v Hlášení dispečera. V případě zjištění pochybení by byla opatření realizována s ohledem na konkrétní situaci a zjištěný problém.

  1. Zda kraj aktivně kontroluje, jaké informace jsou poskytovány veřejnosti v mimořádných situacích a jak se vyhodnocují zpětně události jako tato.

Odpověď:

Pracovníci infolinky systému IDOL jsou pravidelně školeni prostřednictvím interních školících programů, které vycházejí z aktuálních provozních směrnic a standardů kvality. Každý hovor je zaznamenávám audio záznamem a evidován v Hlášení dispečera. V případě mimořádných či sporných situací jsou audiozáznamy a hlášení použity jako důkazní prostředek k vyhodnocení konkrétní situace. V případě zjištění pochybení by byla opatření realizována s ohledem na konkrétní situaci a zjištěný problém.

 

  • Priloha 2 Manual CED (.doc)
    38 kB
    06. 06. 2025 13:13

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky